Immersieve technologie

Met immersieve technologie bedoelen we elke vorm van technologie die de realiteit uitbreidt of een nieuwe realiteit creëert. Deze technologieën zorgen als het ware voor een gevoel van onderdompeling (immersie) in een kunstmatige omgeving, die de werkelijke omgeving vervangt of aanpast, zodat gebruikers zich laten meeslepen door de nieuw gecreëerde omgeving. Dit gebeurt meestal aan de hand van een bril (headset).  

Er bestaan verschillende types van immersieve technologie (360°, VR, Cave VR, AR en MR), die elk op het realiteit-virtualiteitscontinuüm geplaatst kunnen worden (Milgram et al., 1995) en zowel computer-geanimeerde als real-life opnames kunnen tonen. 

Reality-virtuality Continuum
Milgram et al. (1995)
Computeranimatie vs. film of foto

Ook de inhoud of content gebruikt bij deze technologieën kan verschillen. Enerzijds kan de inhoud een opname van de realiteit omvatten, zoals een film of een foto. Anderzijds kan de opname ook digitaal gecreëerd zijn. De inhoud is dus niet afhankelijk van het gebruikte medium.

Computer-geanimeerd
Reëel
360°

360°-foto’s en -video’s worden gemaakt door alle richtingen van een bepaalde omgeving tegelijkertijd op te nemen. Deze beelden kunnen dan bekeken worden via een computer, smartphone of een VR-bril (head-mounted display). Op een computer kan de kijker vervolgens het beeld verkennen door te klikken en slepen; op een smartphone door het toestel te bewegen; en met een VR-bril door te bewegen met het hoofd.  Deze vorm van immersieve technologie is tegenwoordig heel toegankelijk en makkelijk te vinden op bijvoorbeeld Youtube of Facebook.

Immersive room of Cave VR

Een immersive room bestaat uit een 360°-projectie op de muren, gecombineerd met aangepaste audio en soms zelfs geuren. Zo kan de gebruiker ondergedompeld worden in een fictieve omgeving (vb. sprookjeswereld) of net een zeer realistische omgeving (vb. treinstation). In sommige immersive rooms zijn de wanden interactief. 

Immersive Room van de Thomas More opleiding verpleegkunde
Virtual reality (VR)

Virtual reality sluit de gebruiker af van de wereld via een bril (HMD) en simuleert een digitale, computer-gegenereerde omgeving of een reële omgeving anders dan diegene waarin de gebruiker zich werkelijk bevindt. Zo ervaart de gebruiker via verschillende zintuigen de fictieve omgeving alsof hij of zij daar effectief aanwezig is.

Augmented reality (AR)

Verschillend van bovenvermelde technieken worden bij augmented reality (AR) digitale beelden gepresenteerd bovenop de reële omgeving. Hierbij is de reële omgeving het vertrekpunt en wordt deze verrijkt met digitale, computer-gegenereerde elementen. Bij AR is de gebruiker dus niet volledig afgesloten van de reële omgeving, maar past deze technologie de omgeving aan. Voor AR wordt meestal gebruik gemaakt van smartphones of tablets om de aangepaste omgeving weer te geven, maar ook brillen zijn tegenwoordig mogelijk.

Pokemon Go
Phobos AR app, created by Fernando Tarnogol
Mixed reality (MR)

Mixed reality is de volgende stap voor AR. Net als bij AR ziet de gebruiker via een bril (HMD) de reële omgeving met toevoeging van digitale, computer-gegenereerde elementen, maar bij MR kunnen deze digitale elementen gemanipuleerd worden. Je kan m.a.w. gaan interageren met deze digitale elementen, of je kan ze laten interageren met elkaar. 

Microsoft Hololens
eXtended reality (XR)

De term extended reality wordt gebruikt om het volledige spectrum aan immersieve technologieën te beschrijven.